Kelajuan Shutter (shutter speed)

December 01, 2010

Dalam penggunaan DSLR, korang perlu tahu mengenai kelajuan shutter.

Apa tu kelajuan shutter?

kelajuan shutter (shutter speed) adalah masa yang diambil atau berapa lama aperture terbuka dan terdedah kepada cahaya ketika merakamkan sesuati imej. Kelajuan shutter dilihat seperti 1/30, 1/1500 di dalam tetapan DSLR. Kelajuan ini dikira dalam unit saat. 

gambar air dengan kelajuan shutter yang perlahan

Kelajuan shutter bergantung kepada keadaan cahaya. Jika cahaya kurang, maka kelajuan shutter perlu lebih perlahan untuk mengumpul cahaya. kelajuan shutter mempengaruhi gambar yang diambil dari segi dedahan cahaya dan juga masalah blurry. 

Kelajuan shutter juga bergantung kepada pergerakan subjek. Shutter yang laju seperti 1/1000 akan menghentikan  subjek yang bergerak sebagai contoh gambar sukan yang menggukan banyak gerakan. Kelajuan shutter yang rendah pula merakan pergerakan subjek dengan samar.

gambar pemain bola dengan shuter yang laju
Ketika menggunakan kelajuan shutter yang perlahan, seperti 1/5, tripod di perlukan bg mengurangkan kesan samar (blur). Jika tidak menggunakan tripod, minimum bg kelajuan shutter biasanya adalah dari 1/50 hingga 1/100. namun ia juga bergantung kepada teknik dan kekuatan tangan anda.

Anda perlu rajin mencuba kelajuan shutter yang berbeza untuk mendapatkan gambar yang baik bg sesuatu keadaan.


Harap anda faham dengan penerangan sy. 



tajuk seterusnya : aperture?

2 komen:

mie said...

gud info..
thankz for sharing...

Halia Kentang @ Annpaan said...

info yg bgus..
camne nk tahu jumlah shutter yg kita da guna dlm kamera??

Followers

Borak

Popular Posts