tomato: sayur atau buah?

November 22, 2010

"tak salah kalau kita pergi ke dalam sebuah restoran dan memesan salad tanpa sayur, kerana kita masih akan dapat tomato. tak rugi. memang berbaloi." ~Che Guevara, Orang

kebanyakan daripada kita menggunakan alasan sayur untuk mengelakkan diri daripada memakan tomato, tetapi adakah benar tomato itu sayur?

tampalan(?) ini akan membincangkan tentang tomato dan ciri-cirinya serta bagaimana dapat diklasifikasikan tomato ke dalam salah satu daripada dua kategori ini, sayur atau buah, dengan menggunakan ciri-ciri yang bakal disebutkan.

dengan menggunakan google, dapat diketahui bahawa tomato tumbuh daripada pokoknya yang tumbuh daripada tanah. ciri-ciri pokok ialah berdaun, mesti, berbunga, kadang-kadang, dan berbuah, juga kadang-kadang. oleh sebab pokok tomato sudah berdaun dan lebah tak hinggap pada tomato untuk madu, tomato adalah buah.


selain itu, tomato juga mempunyai biji-bijian yang jelas kelihatan jika kita mengambil masa untuk membelah-belah tomato kepada dua, empat, lapan mahupun 16 bahagian. untuk ambil mudah, kita boleh panggil perkara tersebut sebagai biji tomato. oleh sebab daun tidak berbiji, boleh disimpulkan bahawa tomato ialah buah, lagi sekali.

warna juga merupakan faktor yang penting dalam proses membezakan sayur dan buah. sayur selalunya mempertunjukkan warna-warna yang kurang menarik dan bosan seperti warna hijau muda, hijau tua, hijau tahi ayam, hijau kuning-kuning, kuning-kuning hijau sedikit dan hitam bagi yang dah layu. tomato warna merah. menarik. buah. bukan sayur.

pengkategorian ini juga boleh dilakukan dengan mengkaji faktor rasa. tp ak xnk wat. mls da. kire buah je la. time je. salam.

nota: topik seterusnya... coleslaw kfc.

spoiler: sies coleslaw tuh sayo.

0 komen:

Followers

Borak

Popular Posts